W DRODZE DO SZPAGATU…

FavoriteLoadingDodaj do ulubionych

Szczęśliwa siódemka w drodze do wymarzonego szpagatu – Czyli 7 najważniejszych ZASAD STRETCHINGU!

Słowo „stretch” w języku angielskim znaczy rozciągać, właściwie rozumiany stretching to zatem stopniowe i ostrożne ROZCIĄGANIE MIĘŚNI.

Właściwie wykonane ćwiczenia pomagają poprawić elastyczność mięśni i zwiększają zakres ruchomości w stawach, należy jednak wcześniej poznać stretching, jego zasady i ćwiczenia aby nie zrobić sobie krzywdy, nie czuć bólu i czerpać z rozciągania jak najwięcej korzyści. Rozciąganie napiętych mięśni jest bowiem czynnością szczególnie trudną, dla niektórych niemożliwą a nawet niebezpieczną. Właśnie w tym celu stworzyłam dla Was listę najważniejszych ZASAD STRETCHINGU, którą od dziś każda z Was powinna przestrzegać. Bez pominięcia żadnego punktu! Niech to będzie dla Was szczęśliwa ‘siódemka’ w drodze do wymarzonego szpagatu.

  1. BĄDŹ SYSTEMATYCZNA- ćwicz co najmniej 2-3 razy w tygodniu od 10 minut do godziny! Efekty możemy zaobserwować dość szybko, pojawiają się już po kilku jednostkach treningowych, zaś największy wzrost ruchomości stawów obserwuje się wg Soelveborna w ciągu 14 dni!
  2. ODDYCHAJ: przez cały czas wykonywania ćwiczeń rozciągających należy powoli i głęboko oddychać- nie wstrzymuj oddechu!
  3. PAMIĘTAJ O ROZGRZEWCE- przed treningiem Pole Dance jest to szczególnie istotne! Zimne, napięte mięśnie grożą kontuzją, która może wykluczyć Cię z rurkowych treningów nawet na kilka tygodni. Na rozgrzewkę przeznacz minimum(!) 10 minut a tuż po niej zdecyduj się najlepiej na stretching dynamiczny (szerzej opisany w następnym artykule).
  4. Stretching wykonuj w CIEPŁYCH POMIESZCZENIACH by nie oziębiać mięśni. Jeśli niemożliwe jest podwyższenie temperatury w pomieszczeniu; załóż cieplejsze ubranie.
  5. Rozciągaj najpierw STRONĘ SŁABSZA i bardziej napiętą.
  6. Podczas rozciągania możesz czuć dyskomfort- NIGDY BÓL! Spróbuj wyczuwać i rozumieć sygnały jakie nam organizm w trakcie ćwiczeń i poza wysyła i nie zbliżaj się zbyt mocno do mówionej w języku potocznym „granicy bólu”.
  7. WSPÓŁPRACUJ z instruktorem, zasięgaj porad lekarza, fizjoterapeuty, osoby wykwalifikowanej w dziedzinie stretchingu i przede wszystkim współpracuj z samym sobą!

Aby podsumować, pragnę podkreślić, iż na samym początku naszej przygody z rozciąganiem, należy zrozumieć, że każdemu ćwiczeniu musi towarzyszyć spokój, wygoda i przyjemność. Rozpocznij rozciąganie od przyjęcia wygodnej pozycji, tak aby jak najmniej czynników przeszkadzało nam w spokojnym rozciąganiu!

Autorka: Klaudia Batowska, Euforia Pole Dance (Szczecin)

 

KLAUDIA BATOWSKA
Właściciel i instruktor w Euforia Pole Dance (Szczecin).
Klaudia jest doświadczonym, międzynarodowo certyfikowanym instruktorem Pole Dance i certyfikowanym instruktorem stretchingu. Ponadto należy do grona trenerów Szczecińskiej Kampani Społecznej „Trenujebolubie”, która promuje zdrowy tryb życia. Klaudia specjalizuje się w zajęciach Pole Dance na poziomie podstawowym, średniozaawansowanym i zaawansowanym oraz w zajęciach z rozciągania, stretchingu i Aerial Hoop. Jest także organizatorem  Pierwszych i Drugich Zawodów Pole Dance Województwa Zachodniopomorskiego w 2015 i 2016 roku, oraz współorganizatorem Obozów Pole Dance pod nazwą „Women Power”. Ukończone kursy Pole Dance: Pole choreo i exotic, pole tricks intermediate, advanced i master, kursy z dziedziny rozciągania, akrobatyki i stabilizacji centralnej.

 

14872414_1347632771915911_1942013606_n

Post Author: Renata Błaszczyk

Renata Błaszczyk - jestem autorką funpage’u Pole Dance Album. Z wykształcenia jestem coach'em i filologiem angielskim. Pole dance jest moją pierwszą w życiu pasją, którą odkryłam po 30-stce. Traktuję ten sport jak sztukę, piękną sztukę. A to, że jest wymagający, czasem bolesny … nie ma dla mnie żadnego znaczenia. Fascynuje mnie kolekcjonowanie zdjęć i wiedzy na temat pole dance, często korzystam ze źródeł anglojęzycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *