Witamina D – odporność, zdrowe kości, ale co jeszcze?

FavoriteLoadingDodaj do ulubionych

Ho, ho, ho Merry Christmas Everyone!

Święta zbliżają się wielkimi krokami, więc przydałoby się napisać coś ciekawego na ich temat. Ale nie! Ja zrobię inaczej! Będzie teraz mnóstwo wpisów dotyczących „przetrwania” przy wigilijnym stole, przepisów na „odchudzone” świąteczne dania itp. Dlatego postanowiłam napisać na zupełnie inny temat, ale związany z okresem zimowym. Dlaczego? Witaminę D możemy sami zsyntetyzować w naszym organizmie poprzez wystawianie się na działanie promieni słonecznych (lato wróć!). Wystarczy około 20 minut, odsłonięte nogi i ręce i brak kremu z filtrem na skórze, by wyprodukować w ten sposób około 80% dziennego zapotrzebowania witaminy D. Jednak jesienią i zimą jest z tym kłopot. Nie dość, że słońca mało, to jeszcze chodzimy ubrani w taki sposób, że wystaje nam tylko nos. Dlatego w tym wypadku zasadne jest stosowanie suplementów witaminy D przez każdego z nas.

Dobrze, ale dlaczego ta witamina jest tak ważna, że aż potrzebujemy suplementacji?

Każdy na pewno wie, że witamina D pozwala utrzymać zdrowe, mocne kości, wpływa na mniejsze ryzyko osteomalacji i osteoporozy w wieku starszym (wit. D jest niezbędna podczas wchłaniania wapnia, pobudza komórek budujących kości do aktywnego działania i utrzymywania odpowiedniej mineralizacji kości).

Teraz w okresie zimowym jesteśmy narażeni na częste występowanie różnego typu chorób (L4 wiedzie teraz prym). Witamina D stymulując odpowiednie komórki układu immunologicznego (cytokiny przeciwzapalne, limfocyty Th2) powoduje, że w mniejszym stopniu jesteśmy narażeni na przeziębienie, a w momencie, gdy zachorujemy – łagodniej przejdziemy przez chorobę. Ponadto witamina D chroni przed procesem zapalnym i wpływa na skuteczność leczenia innych chorób autoimmunologicznych (nieswoiste zapalenie jelit, reumatoidalne zapalenie stawów, fibromalagia oraz cukrzyca typu I). Ale to nie wszystko – witamina ta powoduje podwyższenie stężenia aktywnych metabolitów we krwi, które odpowiadają za produkcję (UWAGA: teraz trudna nazwa) katelicydyny (hCAP18), która jest naszym naturalnym antybiotykiem ograniczającym rozwój wielu bakterii.

Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze wpływ na zmniejszanie ryzyka występowania chorób sercowo-naczyniowych, działanie neuroprotekcyjne (niedobór witaminy D może powodować Parkinsona, Alzheimera, zaburzenia nastroju i nawet depresję), dobroczynny wpływ na insulinooporoność oraz może mieć działanie antykancerogenne (wykazano zależność między niskim poziomem witaminy D, a zwiększoną zachorowalnością na nowotwory prostaty, gruczołu piersiowego oraz jelita grubego).

I teraz przechodzę w końcu to tego, o czym chciałam Wam powiedzieć najbardziej! Otóż dla pole dancerek ważna jest siła, mięśnie i możliwość ich wzmacniania, przecież musimy mieć możliwość utrzymania się na rurce. Zatem: uzupełnianie niedoborów witaminy D wpływa na zwiększanie siły mięśni! Ponadto, regularne ćwiczenia fizyczne są bardziej skuteczne u tych osób, które mają prawidłowe stężenie omawianej witaminy we krwi. Jej deficyt powoduje zmniejszenie ilości białych włókien mięśniowych (typu II), a to niestety jest objawem procesów starzenia (!). Pierwsze rezultaty kuracji witaminą D można zaobserwować już po 3 miesiącach, ale najlepsze efekty zauważono po 6-12 miesiącach.

Jednak zanim zdecydujecie się na suplementację, przeanalizujecie swój styl żywienia razem ze specjalistą i dobierzcie odpowiednią strategię suplementacyjną, bo nadmiar witaminy D może być toksyczny!

WAŻNE: poziom witaminy D w naszym organizmie sprawdzamy poprzez badanie krwi, na które możemy dostać skierowanie lub sami zapłacić za oznaczenie 25-hydroksywitaminy D.

  1. Zdrojewicz, Chruszczewska, Miner, Wpływ witaminy D na organizm człowieka, Medycyna Rodzinna 2015; 2(18):61-68

  2. Dittfeld, Gwizdek, Koszowska, Fizia, Wielokierunkowe działanie witaminy D, Annales Academiae Medicae Silesiensis, 2014, 68, 1

  3. Kosińska, Billing-Marczak, Krotkiewski, Nowe nieznane funkcje witaminy D, Medycyna Rodzinna 2/2008: 34-47

  4. Krzysik, Biernat, Grajeta, Wpływ wybranych składników odżywczych pożywienia na funkcjonowanie układu odpornościowego Cz. II Immunomodulacyjne działanie witamin i pierwiastków śladowych na organizm człowieka, Adv Clin Exp Med., 2007, 16,1,123-133

  5. Kuryłowicz, Bednarczuk, Nauman, Wpływ niedoboru witaminy D na rozwój nowotworów i chorób autoimmunologicznych, Endokrynologia Polska, Vol. 58, nr. 2, 2007

     

Autorka artykułu: Małgorzata Szczurowska
malgorzata-szczurowska

Post Author: Renata Błaszczyk

Renata Błaszczyk - jestem autorką funpage’u Pole Dance Album. Z wykształcenia jestem coach'em i filologiem angielskim. Pole dance jest moją pierwszą w życiu pasją, którą odkryłam po 30-stce. Traktuję ten sport jak sztukę, piękną sztukę. A to, że jest wymagający, czasem bolesny … nie ma dla mnie żadnego znaczenia. Fascynuje mnie kolekcjonowanie zdjęć i wiedzy na temat pole dance, często korzystam ze źródeł anglojęzycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *