STRETCHING – rodzaje i sposoby rozciągania

FavoriteLoadingDodaj do ulubionych

Moje drogie czytelniczki, miłośniczki Pole Dance, tudzież miłośniczki akrobatyki, gimnastyki, tańca czy też wielu, wielu innych dyscyplin w których stretching odgrywa bardzo ważną, a nawet kluczową rolę w treningu. W niniejszym artykule, jako instruktor Pole Dance i stretchingu, pragnę przedstawić Wam rodzaje i sposoby rozciągania. Zanim jednak przejdę do kolejnych tematów zadbać muszę o część teoretyczną. Wierzę, że przeczytacie to od deski do deski zanim ruszycie ze mną w świat praktyki i konkretnych ćwiczeń rozciągających i poprawiających elastyczność mięśni.

Stretching DYNAMICZNY– są to ćwiczenia rozciągające, które polegają na szybkim rozciągnięciu mięśnia i powrocie do jego naturalnej pozycji. Pod kontrolą poruszamy więc częściami ciała, stopniowo zwiększając zasięg i/lub szybkość ruchu. Tego typu rozciąganie często naśladuje ruch który będzie wykonywany później podczas treningu. Przykładem ćwiczeń dynamicznych są np. umiarkowane wymachy rękoma i nogami, krążenia ramion, a więc innymi słowy rotacje ciała i kończyn we wszystkich kierunkach.

NIE należy mylić rozciągania aktywnego z balistycznym, czyli tym pełnym sprężynujących i rwanych ruchów, który w gwałtowny sposób zmusza organizm do pracy poza granica możliwości. Pamiętajcie więc, że szalone wymachy nogami rozgrzewających się baletnic i akrobatek to zdecydowanie nie jest ćwiczenie, które należy naśladować.

Aby poznać i zrozumieć stretching dynamiczny należy  wiedzieć, że:

  1. Ćwiczenia dynamiczne powinny być wykonywane w seriach 8-12 powtórzeń.
  2. Powinniśmy przestać wykonywać ćwiczenie jeśli poczujemy zmęczenie! Mięsnie stają się wtedy mniej elastyczne co spowoduje zmniejszenie zakresu ruchu.
  3. Zbyt duża liczba powtórzeń również może spowodować pogorszenie gibkości- zmęczone lub przetrenowane mięśnie nie pozwolą na wykonanie pełnego zakresu ruchu
  4. Dobrze wykonana rozgrzewka dynamiczna ogranicza zmęczenie podczas treningu, dzięki czemu można ćwiczyć dłużej i intensywniej.

Stretching statyczny (BIERNY) to ćwiczenia, które polegają na rozciąganiu mięśni podczas spoczynku w stanie rozluźnienia. Co nie oznacza, ze można leżeć, nic nie robić i czekać na efekty 😉 Rozciąganie bierne polega przede wszystkim na rozluźnieniu ciała do pozycji rozciągniętej i utrzymaniu go w takiej pozycji poprzez ciężar ciała lub za pomocą innej siły zewnętrznej. Tego typu ćwiczenia rozciągające schładzają rozgrzane mięśnie, „wyciszają” ciało, sprawiają, że stopniowo powraca do stanu sprzed treningu. Przykładem stretchingu biernego są szpagaty wzdłużne, poprzeczne, siady płotkarskie, oparcia nogi o wysoką przeszkodę np. drabinki lub z pomocą partnera.

Jeżeli mimo wnikliwego czytania, wciąż ciężko Ci zrozumieć sedno stretchingu dynamicznego i biernego, zapoznaj się z poniższym rysunkiem, na którym w prosty sposób przedstawiłam ich główne cechy. Wszystko powinno wydawać się teraz bardziej zrozumiałe.

 

Post Author: Renata Błaszczyk

Renata Błaszczyk - jestem autorką funpage’u Pole Dance Album. Z wykształcenia jestem coach'em i filologiem angielskim. Pole dance jest moją pierwszą w życiu pasją, którą odkryłam po 30-stce. Traktuję ten sport jak sztukę, piękną sztukę. A to, że jest wymagający, czasem bolesny … nie ma dla mnie żadnego znaczenia. Fascynuje mnie kolekcjonowanie zdjęć i wiedzy na temat pole dance, często korzystam ze źródeł anglojęzycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *